Wednesday, December 7, 2011

Hari Ini Hari Semalam

Aku ngan Azra ada kat rumah. Ni ha baru lepas mandikan Azra. Habis basah seluar ngan baju aku. Haih. Ada ke masa kita jirus, dia datang peluk. Huhu. Mana tak mak dia ni kadang2 angin satu badan? Sabar je la. Dengan papa tak plak macam tu kekdahnya. Mencabar jadi mak kan? Sekarang anak dah wangi siap2 pakai pj tapi maknya masih masam. Sib baik pakai ubat ketiak. Kalau tak, sure Rul taknak kiss sebelum gi kerja tadi. Haha! Dekat maghrib kang mandi sekaligus la. Tetap malas kan? Hihi.

Tadi tetiba terajin nak masak dinner. Kitorang memang kalau aku tengah rajin, akan dinner lebih awal. Punyalah gigih buat sambal sardin untuk diri sendiri makan. Mula tu ingat nak buat cicah ngan roti canai sejuk beku je sekali masuk dapur tangan laju plak capai periuk nasi. Maka akak pun tanaklah nasi satu pot. Plan dalam kepala nak buat ikan stim untuk cik adik kecik tapi terasa malas plak lagi2 normally satu ekor ikan tak mampu Azra habiskan sekaligus. Simpan esok sure tak tahan punya. Kalau pun tak basi, ya Allah semut punyalah dengki kat kitorang. Madang je serang hendap buat geram je baki makanan sedekah kat semut. Kalaupun letak dalam peti ais, memang ke tong sampah je la jawabnya. Ikan stim cancel! Lepas tu rasa2 macam nak goreng je sayur. Azra kan ratu ratah sayur. Pun malas jugak. Sayur cancel! Last2 aku goreng telor mata kerbau je makan ngan nasi letak kicap. Hihi. Punyalah rajin mak Azra.

Sekaliii.....

Semua tu dia buat main je. Aderlah suap 2-3 kali. Memang pun budak ni. Mana tak kadang2 terlepas gak 2-3 das. Buat geram je tau. Jangan kang dah nak tidur baru nak makan nasi, memang mak dia bagi nasi kosong je la jawabnya. Letak kicap sudah!

Semalam tak masak dinner. Sebab dekat area rumah mak aku ada pasar malam. Tumpang masak kat sana je la eyh. Hihi. Dah lama rasanya tak beli juadah pasar malam. Orang tu setuju ler sebab nak carik barang dia sekali. Kalau tak, jangan harap hokay!!! Dia memang berat sebelah!!! Boleh nak ngadu?

Pasar semalam boleh tahan juga crowd dia. Tapi sebab kitorang pergi dalam pukul 6 lebih sikit, masih belum crowded bahu ke bahu la. Tapi parking punya jauh. Bagus gak buat mak Azra exercise sikit. Adalah beli macam orang tamak semua benda pun nak makan. Dah la laki mak ni jenis tak suka share. Kalau aku beli, maknanya kena habiskan sorang2. Sangat berbeza dengan kroni anak pak mursid. Kitorang suka beli variety then satu bungkus boleh makan 4-5 orang. Tu la sekali pasar, semua benda dapat rasa. Hebat kan? Naperlah cik abang tu eksyen sangat nak makan sorang2. Huhu....

Dalam kete, lepas membeli tu, tak menyempat2 budak kecik terus nak jagung rebus dia. Aku beli yang paling besar boleh setongkol tu dia makan habis. Hebat cucu mursid! Then sampai rumah, bagi lagi rojak kosong. Tatau dah nak beli apa untuk dia. Anything yang ada cili memang dia reject walaupun tak pedas. Dalam rojak kan macam2 ada. Kalau tak suka sengkuang, timun ada, tak suka tauhu, kentang ada. Takyah letak kuah. Adalah sikit2 masuk mulut dia. Selebihnya, masuk mulut mak dia. Hehe. Letak plak ayam drumstick sebelah tu. Hebat anak aku makan ayam seketul hampir licin. Cenggini kalu, lenkali boleh bagi lagi. Senang kerja mak dia. Itulah berkesan sungguh vitamin Appeton.

Sambil makan, sambil layan Tentang Dhia. Sampai sempat gaduh sekejap sebab beliau sukalah potong stim tanya soalan banyak2 masa tengah adegan yang penting2. Haha! Pasal tv pun nak gaduh hokay. Sampailah Azra kata, "Janganlah marah! Mama.". Mana tak aku marah, masa tu tetiba Dhia diisytiharkan telah meninggal dunia. What??!!! Heroin macam mana boleh mati?? Aku dah macam penonton filem tamil rasa nak bakar tv hokay. Hahaha! Sabar je laki aku pun layan.

Okaylah, tokey susu ni memang takleh tahan tak menetek seminit. Sampai ketemu lagi, sekian update dari saya. Stay tune.

Mwahh!!!

2 comments:

dee said...

dongggggg!!!!!!!!!

Papa, Mama & Azra said...

Deeee!!!! Hihi...jemput-jemput...