Wednesday, January 18, 2012

Selamat Pagi Bloggers!!!!

Pagi ni terjaga awal plak. Azra dari tadi dok merengek nak susu. Bila dah kenyang dan dah tidur balik pon, mata mama Azra pulak terus dah takleh sambung mimpi. Eloklah tu dah Subuh pun.

Ingatkan since dah terbangun awal ni, bolehlah buatkan pasta recipe untuk breakfast tuan puteri. Banyak masa ni nak sediakan breakfast berat sikit. Sekali dok belek menu dia yang sekolah bagi untuk hari ni, break pagi kang ada macaroni in soup la. Hehe...tak payahlah susah payah yer dak? Aku just basuh 2 tangkai anggur masuk bekas, potong epal merah sebiji, air kosong dalam botol air then topup few paket biscuits buat bekal Azra. Makan ke tak makan ke, belakang kira. At least kalau anak aku mengarok, tak ler cikgu dia panik. Azra ni boleh tahan bab mengarok. Tetiba je datang idea nak makan pisang? Tengah malam buta kedai pisang mana yang bukak nak oi. Tengah2 tengok Upin masa nak tidur, tetiba nak vitagen? Adoiya....mata dah stim tadi tetiba plak ingat nak makan. Sabar je la.

Tapi bila dah sekolah ni aku relaks dah. Dah tak patut pun nak komplen lebih2. Sekolah siap dengan makan 3 kali. Pagi sekali makan, tengahari lagi sekali dan lastly petang plak snack. Masa petang tu la depa kekadang2 ada cooking class. Anak ai buat fruit salad you! Hehe. Pizza pun dia dah ada belajar. Fun kan? Aku memang ada niat nak hantar Azra cooking class kat Empire pun. Dah ada ni, bolehla postpone dulu kelas tu.

Sekolah pun memang jaga makanan seimbang budak2 ni. Sejak Azra sekolah ni, aku dah tak susah2 nak bekalkan dia breakfast, lunch, minum petang, biscuits, fruits dan segala tok nenek bekal la macam masa hantar rumah babysitter hari tu. Now pagi2 cuma preparekan breakfast yang kalau tak habis makan, aku bungkuskan supaya dapat sambung makan kat sekolah. Then malam pun bergantung kepada if Azra nak makan atau tak. Sometimes memang dia kenyanglah kot, aku suap nasi pun jalan 2-3 suap je. Kalau bagi makan sendiri habis terabur satu rumah. Petanda perut dah buntang. Eiiii.....buat penat ler aku prepare!!!

Macam malam tadi aku buat semangkuk sup ayam just for her sebab kitorang dinner homemade sizzling yee mee (sedap weh! Hihi.). Tapi sebab kuah yee mee tu aku letak cili kering dan lada hitam sikit, sure tak lalu kecik nak telan. Tapi buat tension mak bapak je. Instead of makan, dia buat operasi menyepah depan mata kitorang plak. Nak marah kesian, tak marah boleh buat kitorang sakit hati. Huhu. Last2 sekarang tersadai je la sup semangkuk tu atas meja. Jap lagi tunggu giliran masuk tong sampah. Membazir kan? Tapi apa nak buat, kalau tak masakkan lauk untuk dia tetiba dia request nak makan nasi, dah lauk telur goreng dengan kicap je plak karang.

Azra dinner pukul lapan lebey masa kitorang tengok berita. Yang timing ni aku baru adjust nak elak situasi nak tidur baru carik nasi. Sebelum start sekolah, aku bagi dinner before 7. Tapi dinner awal ni memang buat main dia je la. Selalunya mungkin dia masih kenyang makan goreng pisanglah, kuihla, cekodok la. Tapi sebab aku yakin Azra makan banyak dengan acik Julie jadi tak kisah sangat kalau dia tak dinner. Tapi tu la, elok ke anak pas makan nasi pastu tak lama tu dah tidur. Elok ke korang tahu tak aku malas nak google? Hehe. Dah 2-3 hari ni bila aku suap pukul lapan lebey tu, macam banyak sikit dia makan. Tapi macam yang aku cakap tu la. Tak sampai 4 jam kemudian dah waktu tidur. Huhu.

Azra aku hantar lambat dah sekarang. Nak elak dari dia nampak budak lain menangis. Kitorang pukul lapan setengah baru keluar rumah. Gitu gini termasuk jalan terkedek2 nak ke kereta, turun tangga sambil nak pegang payung(?) dalam pukul sembilan kitorang sampai sekolah. By that time, session dah start or at least dah nak start. All the kids dah kat dalam. Takdelah Azra nampak ada yang nangis dalam kete taknak keluarlah, nangis senyap2 tanya kat aku mak dia kat mana la (sedey siot) dan sebagainya. And it works wonders!!! Semalam was another success for her. Tak nangis masa kena tinggal dan aku tak perlu nak lari cepat2 sebab dia relaks je minta aunty Zarena dukung then babai (paksa rela) kat aku. Alhamdulillah. Then pukul empat aku dah ambik sebab taknak tengok budak lain balik dulu. Haha! Yang ni slowly aku akan amik lambat sikit.

Okaylah...nanti kalau ada masa, kita borak lagi. Aku nak citer pasal cabut gigi tapi cable camera tertinggal plak. As of now, I tinggalkan you all semua dengan serangkap pantun dulu la.

Budak-budak berkejar-kejar,
Rasa gembira bermain di sana,
Kalau kita rajin belajar,
Tentu kita akan berjaya.

Tiba-tiba. Haha!

Byeeee!!!

Happy working all!!!

3 comments:

afid said...

kak dong,

azra satu hari kat skolah eh? kalau akak bekal buah2 tu sume azra makan ke? danish taknak makan buah oke. sayur pon tamau.

Papa, Mama & Azra said...

Apid, Azra amik fullday program dari 8pg sampai 6ptg. Tp sbb akak tgh free skg, dan Azra pun baru nak belajar sesuaikan diri, akak hantar dia around pukul 9 dan amik around pukul 4. Tp later slowly akak panjagkan sikitlah masa dia kat sekolah. Bekal buah tu hari ni anggur tak luak pun tp epal tu tinggal sepotong je. Mungkin menu hari ni dia makan banyak kot jadi da cukup kenyang. Hari tu akak bekalkan brokoli dgn carrot stim sampai kagum cikgu tgk Azra makan sayur mcm makan nasi. Depends gak. Ada masa dia nak, ada masa sama cam Dhanish.

Farazila Wahab said...

Alhamdulillah rajin betul mama azra ni... kalau i la... cuci tangan dah bab makan-makan ni since sekolah dah sediakan... al-maklum bayaran pon boleh tahan kan... hehehe