Wednesday, January 4, 2012

Azra's First Day To School

Sempat marah mama sebab amik gambar dia......aiyark..


Tak kusangka, ingatkan hanya anak-anak yang perlu gelabah first day at school rupa2nya maknyer pon gelabah lebih. Haha!

(Tak malu mama Azra nanes hantar Azra pergi school!!!)

Hihi...

Malam tadi pukul 9 lebih aku dah hambat Azra masuk bilik. Kecik ni selagi mama dia tak surrender, dia okay je celik biji mata. Tu pon dekat pukul doblas baru dia lelap. Aku dalam lalok2 tu la melayan dia tengok Upin la apa lagi. Sabar je la. But I did not scold her at all. Cuma cakap baik2, look into her eyes. bgtau yang Azra kena tidurla, esok Azra nak pergi sekolan baru, nanti Azra penat. Betol aku cakap. Pagi ni, dah dekat pukul lapan pun dia tak bangun lagi. Kenalah aku kejut, angkat masuk bilik air, baru dia bukak mata. Sib baik masa mandi tu I managed to make her riang ria kembali. If not, mahu ke sudah dia monyok tak cukup tidur. Azra ni kalau tidur malam memang kena 10 jam. Kalau tak, moody je dia.

Lepas siap semua, pakai baju baru (part ni buat dia lagi seronok), pakai kasut kitorang pun tinggalkan rumah. Azra tak sarapan apa pun. Pagi sangat bagi dia. Cuma dalam kereta aku bagi dia raisin. Separuh je dia makan. Then aku pas chipsmore, letak botol air sebelah dia. Dah la matahari naik sikit punya silau, time tu la dia nak tumpahkan biskut, minta tolong betolkan botol air tumbang, korek biskut tak dapat. Huhu...sib baik jalan kitorang tu bukan sesak. Sempatlah aku benti tepi jalan nak layan dia kejap.

Masa sampai depan sekolah, saat aku bentikan kete, Azra baru habiskan sekeping chipsmore mini dia. Immediately she stood up and asked, "Dah sampai dah?". Alololo...masa ni aku dah sebak dah. She wanted me to carry her to the school. Taknak jalan sendiri. Sampai dekat depan pintu, aku cuba pass dia kat teacher yang sambut kitorang kat pintu. She refused to. Tak kenal lagi pon. Rasanya cikgu tu pun tak tahu yang Azra is one of the student. Sebab Azra pon tak pakai uniform. And she is so small. Paling mudalah aku rasa. Yang lain hantar anak2 yang dah besar sekitar umur 4 tahun gitu. Terserempak dengan ex colleagueopis lama, hantar anak dia enam tahun.

So, apa yang aku buat adalah, masuk sekali dengan Azra. Nasib baik tak muat nak masuk sekali dalam bulatan dengan budak2 yang lain. Hihi. I did not take any picture. And I avoid to talk much to anyone. Masa ni memang mata den dah bergenang je ni. Then salah sorang teacher started singing session. Nyanyi lagi twinkle little star, itsy bitsy spider etc. The teacher was quite good pandai dia ambil hati budak2. Fyi, Azra ni takleh terlalu eksited, pun dia taknak. Kena sedang-sedang saja. As the singging went on and on...masa tu la Azra kelihatan semakin berminat. She went closer to the group. One inch at a time. Jadi ler....hihi. Not much later, selepas beberapa kali percubaan, she berjaya dipujuk untuk join duduk on lap one of the teachers inside the circle.

I left her to take her bag and things. Aku sorang2 ni tadi tak dapat nak carry everthing sekali. Masa aku masuk balik, Azra toleh tapi dia okay je takde minta nak mama or anything. Aku letak bag Azra in her locker. Then aku keluar terus. Masa peek celah window pun Azra takde apa2. I straight away went to the car. Start the engine and took off. Pastu aku nanges. Sedih sangat sama macam feeling masa Azra warded kena jaundice dulu. Huhu...sib baik kereta adalah tinted. Kalau tak, malu je orang nampak. Haha!

Tatau apatah kekuatan sampaikan aku gamble je tinggal Azra. Parents lain ada je tunggu bertebeng kat windows, gate tapi aku terus je tinggal. Kejam kah? Sebelum aku gerak balik tadi, aku sempat sms the manager. Aku bagitau yang aku dah tinggalkan Azra tapi aku ada berdekatan. Kalau apa2 please call. She then replied, assured me that Azra's in good hand. Memang lah...tapi mak dia ni...huhu...lagi deras air mata mengalir.

Sebab suami tiada di sisi, I drove straight to my parents for sokongan emosi. Sambil makan breakfast sambil chitchat, baca newspaper, reply smses (papa Azra berapa banyak sms der), reply call etc. Terubat sikit hati yang gundah gulana tadi tu. I felt better. My mom cakap, takperlah, takyah susah hati. Azra bukan kena tinggal sebab apa, dia nak belajar. Azra kan pandai berkawan, dalam masa seminggu ni sure dia dapat kawan dah, sure dia seronok nanti.

Later I received sms from the BBIM manager, "Salam puan. Azra has been good. She doesn't look for and is enjoying singing time now.".

Betul kan apa mak aku cakap tu. Aku jer yang hover.

I lahir bulan enam hokay!!!

10 comments:

Ms Dee said...

Sian mama Azra.. bukan kesian kat Azra yer.. hahhaha.. Dun worry.. Azra is a bright kid. She will enjoy her days more from today onwards.. Lepas ni dia akan ajar ko nursery rhymes pulak.. hahaha..

Jojoe said...

To make u feel better.. aku pun nanges gak kat pintu school aritu. tapi cover-cover lap kat tudung hehehe!! Dia langsung tak toleh kat aku ms ditinggalkan.. tapi after 1 week mcm ada problem sket masa nak turun gi sekolah sebab mebi dia dah realize she has to stay there for many hours sebelum aku jemput balik..pagi sampai petang kan..tapi sekejap jelah, after that dah takde problem lagi.. aku pulak yg rindu2 kat dia siap tgk pic kat hp lagi..x sabar nak jemput balik hehe...

nanti lama-lama ko okeylah tu..

Papa, Mama & Azra said...

tengok ombak rindu pun aku tak nangis tau tapi bila baca bali entry ni plus komen korang, meleleh je ni ha. Rul ejek kata aku cengeng. Huhu...

Ztee_Azwanis said...

alahai... kite pun sayu baca ni... terimagine kita kt tmpt awak... rasa mcm tkleh jer ! huhhuhu.. tk rasa lagi. mgkin setahun lg kot ! aduhai....

afid said...

kita baca ni pon sedeh tau kak dong.

kita lahir bulan 5 tau..hahahha

mama adaman said...

pengalaman kan ijan...heheheh wani masa adam 4 thn antar skull, kakak yg hantar coz wani dalam pantang masa tu.. tp adam okey jer..letak mana2x cepat jer berkawan...

dee said...

Ala dong..normal perasaan mak-mak cenggitu le.. padahal anak2 maintain je main belajar ngan kengkawan.abes tu second day ok tak?

Angah said...

hahah teringat aku nganto Arief pegi tadika masa dia 5 tahun..sebak wooo sebab dia dah besar. Masa darjah 1 aku tak anto sbb dlm cuti bersalin..tahun ni darjah 2 aku anto..eh mamat tu steady jek masuk kelas..

Believe me Dong..tak kira anak umur berapa pun setiap kali nak lepas dia ke sekolah ke, kemana pun tetap la kita mak2 ni over risau..

Papa, Mama & Azra said...

Laptop crashed la plak. Tak dapat nak update. Tunggu...

Btw, Azra & I mmg suffer our 1st week. Kesian anakanda ku sayang.
I'll update about it later. Tunggu laptop sedang diperbaiki.

Anonymous said...

If some one desires to be updated with latest technologies
afterward he must be go to see this web site and be up to date daily.


Also visit my website :: natural cellulite treatment