Thursday, February 23, 2012

Sikap Pemandu Malaysia Area Aku

Suka berebut kat roundabout.
Sapa kat sini takut nak lalu roundabout? Aku tak takut tapi aku rasa kalau korang takut, aku tahu kenapa. Aku rasa cam cibai je orang yang suka drive laju2 masa kat roundabout. Kau ingat aku suka2 ke nak potong jalan kau? Ko ingat aku takde sivic sama macam kau ke? Takkan aku nak tunggu sampai petang bila kete kat lorong kau dah clear semua baru aku boleh lalu? Kedekut punya driver. Bila lalu roundabout tu, beragaklah sikit dengan pemandu yang lain. Bila waktu org pergi balik kerja, jalan memang sibuk. Boleh tak bergilir? Bukan lama pun nak tunggu. Tak sampai 5 saat la kot. Kang dah lepas tu, kau pecutlah sekuat hati. Macamlah banyak sangat masa kau jimat dengan memecut tu kan. Ni lagi sibuk jalan tu, lagi kau tekan minyak tu kuat2 kan? Kau saja taknak kasi aku masuk kan?

Undang-undang 3 saat.
Lagi satu masalah kat roundabout. Aku dah 3 kali dalam tempoh tak sampai 2 bulan nampak eksiden langgar bontot. Ni sebab skg aku kena lalu jalan lain nak keluar dari kawasan sekolah Azra. Jalan tu kena lalu roundabout besar area rumah aku. Dah la pagi2 jalan tengah banyak kereta memang cibailah driver tak reti sabar kete depan belum clear kau dah nak jalan kan? Yang kau gelojoh sangat ni pesal? Macamlah kau tak tahan sangat nak kincit dah. Relaks la bro. Kau tatau ke undang2 tunggu 3 saat kete depan dah jalan baru ko boleh tekan minyak? Tak tahu?!! Jadi jangan eksyen sangat ingat ko lebih terer cilok masuk roundabout dari driver depan ko eyh. Sekarang, jangan cakap banyak kau bayar je la orang tu. Aku nak cepatlah sengal yang kau bergaduh tengah2 jalan ni pehal??!!!

Lane paling kiri.
Ini kategori orang yang dia rasa telor dua biji dia paling hebat didunia. Aku tahulah kau kat lane paling kiri dan kau nak masuk junction pukul 9 je kat tepi kau kan? Tapi bolah tak kau tengok belah kanan kau ada tak kereta? Ni dengan tak rasa bersalah, laju je kau masuk kan? Ni nasib baik aku memang dah agak ko nak buat kerja. Kalau jenis telur dua biji hebat gak yang tengah drive, gasaklah korang gaduh lepas tu. Aku gak yang lambat nak gi kerja kan sebab korang dah block satu lane cuma nak check calar sikit jer. Sabar jer la berapa bakul aku menyumpah orang peel macam kau nih!

Kedekut tak kasi aku masuk lane kanan.
Jalan nak masuk opis ni, aku kena exit federal highway kat batu 3. Exit tu dah la bz then aku kena cepat2 cilok 3 lane kena amik lane paling kanan. Jarak exit tu dengan simpang yang aku nak masuk belah kanan tu adalah dalam 200m kot aku agak2. Memang keciklah window nak menyempat masuk lane ketiga. Seksa siot berdebar je bila time traffic lite dari arah kilang csr bertukar hijau. Cilaka ada plak yang tekan pedal minyak laju2 sebab taknak kasi aku masuk? Aku bukan potong q la dol! Kau tak nampak ke aku datang dari mana? Malaun betol driver macam ni.

Suka underestimate lady driver.
Halooooo.....walaupun aku perempuan dan aku drive slow, aku bukan ngek la wey! Kau ingat kau boleh bawak laju, tak takut nak berebut masa masuk lane, tak takut nak guna lane paling kanan kat highway, kau lebih hebat dari driver lain ke? Sedarlah memasing, orang lain pun lulus gak ujian memandu tu. Ingat kau sorang yang terer. Lagi tak boleh blah, asal nampak kete buat salah je kat jalan sure nak label tu driver perempuan kan? Lain kali tengok betol2! Pakai spek kalau rabun! Orang lelaki pun ada yang slow la doh! Sebelum kau nak kondem orang lain bawak slow ke hape ke, ko cuba google kat youtube. Kau tengok injury bila drive at 60kmj. Ada beran?

Haih....pagi2 dah meroyan ha kau. Mana tak aku meroyan, dah la bos aku dari Singapore buat meeting kat sini. Aku plak dah la nak cepat, time tu la jalan sibuk, time tu la ada badigol2 ni satu jalan dengan aku. Hish! Buat berat bahu kiri je la.

10 comments:

Jojoe said...

habis ko lambat tak tadi?

sbb tu aku ada alasan keluar lambat... jalan clear n tak jumpe driver2 bingai.

bila keluar awal.. sama je.. spend more time on the road. sangkut jem.. pastu parents ramai beratur nak drop anak.. pastu parent depan aku gi langgar kete park kat tepi sampai lampu pecah.

see.. kalo kuar lambat.. jln clear n x jumpa problem2 ni.. sib baik la anak aku tu sekolah tipu2 je lagi... tu pun mr punctuality selalu la berleter kat aku. peace!!

Papa, Mama & Azra said...

Aku sampai serentak dengan Che Wan kira oraitlah. Hehe. Selamat...

Aku kalau takde meetign atau training, pukul 9 baru drop Azra. Hehe. Ikut kau la sebab dapat elak scene budak nangis.

Ztee_Azwanis said...

takutnyer baca entry ni ! mcm mama azra menulis dgn penuh amarahnyer !!! hiks !

Papa, Mama & Azra said...

Mmg tadi tengah marah Ztee tp now dah tak marah. Hehe. Lelebih kan kalau marah?

Jojoe said...

dia gabra takut che wan marah

dee said...

apasal ko ngan chef wan?
roundabout kat cheras yesco tu ada traffic lite. huhu..aku g keje ak ikut jalan besar pun. so, no bulatan2 yg memeningkan.

LiLithFaiR said...

Pening, sbb tu suka duduk seri kembangan keje di cyber. No jem2, tp skang dh mula jem lorrr sejak giant dibuka huhu

Papa, Mama & Azra said...

Dee, ko cuba baca betol2. Chef wan mananya? Che Wan la. Dia tu line manager aku. Huhu...bos dia dr Singapore datang jadi sehari sblm tu dia dah pesan suruh aku datang awal. Hehe. Sib baik aku sempat sampai saing dia.

Papa, Mama & Azra said...

Jo, che wan tu memang sangat baik tapi kalau dah bengang, macam hellboy jadiknya. Merah takut weh.

Papa, Mama & Azra said...

Fiya, tempat yg dok lalu hari2 nak ke opis ni pun tak jam sebenarnya. Cuma sbb masing2 takleh menyabar, eksiden2 kecik cium bontot tu menyusahkan pemandu lain dah stranded 5 minit kan buang masa.