Thursday, March 22, 2012

Teknik Memuji Gaya Rasulullah

Aku jalan-jalan baca blog kawan-kawan hingga berjumpa dengan link ke blog Ustazah Engineer. Banyak kaedah yang digunakan boleh juga kita guna pakai dalam mendidik anak(-anak). Teknik ni lebih kurang dengan kaedah aku guna untuk Azra. Identify good behaviour, ignore bad ones, praise anak, bagi gelaran etc. Tapi aku tatau plak ni teknik memuji cara Rasulullah rupanya. Aku belajar dalam coaching skills. Hihi. Kena tingkatkan ilmu nak didik anak dengan cara betul ni!

4 comments:

Farazila Wahab said...

bestkan teknik ni... tapi tak boleh puji orang... puji sikap/tingkah laku dan sebutkan impak/kesan drpd tingkah laku tersebut...

selama ni aku suka puji orangnya... so kena betulkan sikit :)

Papa, Mama & Azra said...

Tu la. Teknik ni amat bersesuaian untuk aku sebab aku tak suka guna teknik marah2 atau hukuman tapi dalam masa yang sama taknak anak lain lemak. Impak dia kat ustazah ni pun macam best kan. Aku dah habis baca dah. Memang informative sungguh dan cara dia bercerita pun menarik. I like 100x blog nih! Hihi.

dee said...

aku puji abang nak bagi adik gerak.. contoh..
adik tak tutup air kat toilet pas guna..
umi- adik, tutup air
adik- tak nak
umi- abang, abang rajin kan.. umi suka abang sbb abg rajin..
abg- ok umi
adik- tak payah bang, biar adik tutup (sambil lari2 g tutup air)

Papa, Mama & Azra said...

Kira berkesan la teknik macam tu yer Dee. Budak2 kan kalau kena marah je pun tension plak jadinya. Ni petang tadi etah pesal ntah pandai plak mengamuk taknak masuk kete sebab nak main lagi kat tempat main Carrefour. Betul sedih sekali bunyinya aku pun macam nak nangis tengok. Agaknya kat school ada la yg dia kena marah kot. Azra ni memang, kuat sentap.